(NL) WAT JE ZELF KUNT DOEN OM NIET BURN-OUT TE RAKEN


Hoe opener ik ben over mijn burn-out, hoe meer ik om me heen dezelfde geluiden hoor. Steeds meer mensen van mijn leeftijd lijken last te hebben van moeheid, stress en onder veel te hoge druk te staan. Intussen hou ik mijn hart vast, jongens waar gaat dit heen? Onze generatie lijkt te bezwijken aan de snelheid van de maatschappij en het streven naar succes. En voor wat? Geluk? Zekerheid? Hieronder heb ik een aantal basis voorzorgsmaatregelen opgeschreven, inmiddels mag ik mezelf (helaas) wel een ervaringsdeskundige noemen toch? Als je het idee hebt dat je richting overspannen of misschien zelfs burn-out gaat, zijn er namelijk een aantal dingen die je zelf kunt doen. Omdat het bij mij vrij plotseling ging, alsof mijn benen onder me uit geschopt waren tijdens het rennen, kon ik er niet op tijd iets aan doen. Maar jou kan ik nu wel helpen!

1. Doe dagelijks een APK keuring. Of in ieder geval om de dag, dit kan ik je niet hard genoeg op het hart drukken. Ga op een rustige plek zitten met je ogen dicht en luister naar je lichaam en gedachten. Wat komt er boven? Heb je ergens pijn, kwaaltjes of voel je nu je moeheid pas? Staat er spanning op je nek en schouders? Is er boosheid, frustratie of verdriet? Ga er dan mee aan de slag! Zolang je blijft rennen en niet de tijd neemt om naar je lichaam te luisteren, wordt alles opgeslagen en ga je je stukje bij beetje steeds ongemakkelijker voelen. Er kunnen plotseling lichamelijke klachten, ongemakken of emotionele buien ontstaan. Uiteindelijk kunnen organen uitgeput worden en je hormonen raken uit balans. En geloof me, dat laatste duurt laaaang om te herstellen. Dat gaat niet met drie weekjes thuiszitten zoals ik eerst dacht. Hell, zelfs niet met drie maanden. 
Ik doe mijn APK keuring nu in de vorm van mediteren (met de Calm app; aanrader!). Gewoon een kwartiertje op een stoel of kussen, ogen dicht en alleen jij en je lichaam. Het gaat er niet om dat je je hoofd stil moet krijgen, het gaat erom dat je luistert wat er speelt. Voorkomen is beter dan genezen!

2. Ontspan op de juiste manier. Geen tv, geen boek en ab-so-luut geen telefoon. Voel je je moe en probeer je te ontspannen door elke avond voor de tv te hangen? Liefste ook nog met je telefoon erbij voor tijdens de reclames? Voor mij werkte dat averechts, op die manier probeerde ik alles juist weg te drukken en te ontkennen. Even lekker niet nadenken en je hoofd op 'mute'. Dat kan heerlijk zijn, soms ontsnap ik graag even uit de realiteit met een goede film of fantasierijk boek. Maar zie dat niet als ontspanning, maar als inspiratie! Ontspannen is juist ruimte creĆ«ren in je hoofd, stilte, het niet overladen met beeld, tekst of geluid. Niks. Leegte. Daar had ik in ieder geval te weinig van in mijn leven. Wat voor mij werkelijke ontspanning is, is bijvoorbeeld een wandeling (alleen!) in het park, liggend naar (rustige) muziek luisteren, mediteren, knuffelen met mijn huisdieren in alle stilte, alleen focussen op hoe zacht ze zijn en met ze kletsen. Of, gewoon voor het raam zitten met een kop thee en naar buiten staren voor een half uur. Wat ook werkt zijn middagdutjes, zeker als je heel druk bent geweest. Maar dat is meer een last-resort, als je lichaam dat nodig heeft heb je eigenlijk al te veel van jezelf gevraagd. Ik moet toegeven, in het begin dacht ik 'jezus, wat is dit saai'. Ik miste de prikkels en 'iets doen', voorheen kon ik heel moeilijk stilzitten. Maar hoe vaker ik eraan toe geef, hoe meer ik merk dat mijn lichaam snakt naar momenten van leegte. In de momenten van leegte ligt herstel!

3. Zorg voor meer vrijheid in je agenda. In mijn geval betekent dat zoveel mogelijk 'moetjes' schrappen. Dat houdt ook alle 'moetjes' in die je jezelf oplegt. Verplichte verjaardagen of afspraken waar je eigenlijk geen energie voor hebt, per se elke week je hele huis poetsen of drie avonden sporten. Ben lief voor jezelf en zorg voor meer vrijheid-tijd. Tijd voor jou om te doen waar je zin en behoefte aan hebt. Je in een stoel nestelen met een boek dat je altijd al hebt willen lezen (maar nooit tijd voor maakte), een oude hobby oppakken, een nieuw recept proberen of doen waar je als kind blij van werd zoals bijvoorbeeld tekenen of schilderen.
Als je je opgebrand voelt, heb je juist zo min mogelijk 'moeten' nodig en meer tijd voor plezier. Dan is je huis maar twee weken wat rommeliger, dat is niet belangrijk. Wat telt is jouw gezondheid en plezier in het leven. Je hoeft helemaal niet met iedereen mee te doen en het hoeft ook niet allemaal perfect. Eigenlijk alles wat je alleen voor anderen doet waar jij zelf niet blij van wordt; schrappen die handel. 

4. Zorg voor een uitlaatklep voor je emoties. Praten, schrijven, zingen, het maakt niet uit. Zorg dat je je emoties eruit laat in plaats van binnen houdt. Vaak hebben we zoveel gedachtes gedurende de dag, dat er een reeks aan emoties voorbij komt zonder dat je het door hebt of er direct naar handelt. Dat slaat je lichaam allemaal op. Natuurlijk kun je niet altijd naar je emotie handelen in elke situatie, maar ben je bewust van de invloed ervan. Je organen staan in verhouding met bepaalde emoties, als je dit interessant vind kun je daar eens iets over opzoeken. Zo heeft je lever een verhouding met de emotie boosheid en je maag kan vaak opspelen op als je overbezorgd bent. Emotie is energie en energie heeft absoluut invloed op ons organische, altijd veranderende lichaam. Je kunt versteld staan hoeveel lichamelijke klachten gerelateerd zijn aan jouw emotionele toestand. Oefen met je vriend(in), familie of vrienden om dingen vaker uit te spreken. Het uitgesproken woord is krachtig. Soms kunnen vervelende gedachten je teisteren, terwijl ze heel anders klinken als je ze hebt uitgesproken.
Een methode die bij mij goed werkt om in je eentje emoties los te laten is de EFT methode, ook wel 'tapping' genoemd. Op Youtube kun je veel verschillende videos vinden hierover. Ja, het is raar in het begin, maar zodra je 'the hang of it' krijgt kun je zitten janken van opluchting naderhand. 

5. Help je lichaam een handje door je voedingskeuze. Ga voor zo natuurlijk en gevarieerd mogelijk, zodat je lichaam de voedingsstoffen herkent en er ook wat mee kan. De bewerkte 'pakjes en zakjes' voeding uit de supermarkt is geen echte brandstof voor je lichaam. Een uitgeblust lichaam heeft voeding nodig waarmee het zichzelf kan herstellen, dus eiwitten, vitamines en mineralen. Als je dit echt goed wilt doen, raad ik je aan naar een natuur- of orthomoleculair arts te gaan en onderzoek daar of je mogelijke voedingsintoleranties hebt. Meer mensen hebben hier last van dan je denkt en vaak zonder opmerkelijke klachten. Zo ben ik erachter dat ik intolerant ben voor gluten, lactose en avocado's. Nu ik dit niet meer eet, hoeft mijn lichaam niet meer zo hard te werken om deze stoffen te 'bestrijden' en kan het zich focussen op nuttigere processen. Over het algemeen zijn gluten, dierlijke melk en soja voor veel mensen vaak moeilijk verteerbare producten, maar dit geld niet voor iedereen. 
En probeer suiker sowieso te vermijden, hier wordt niemands lichaam (op de lange duur) blij van. Dat zorgt alleen voor hoge pieken en dalen in je bloedsuiker waardoor je je even goed voelt, maar wat op den duur voor een insulineresistentie kan zorgen en alle mogelijke schimmels in je lichaam gaan er heerlijk op. Voor een paar van mijn gluten-, lactose- en suikervrije recepten kun je hier kijken, onder 'Voeden'. 

6. Ben lief voor jezelf. Zorg voor voldoende slaap en ontspanning, zet een stop op negatieve gedachten, wil niet te snel en te veel en probeer (kleine) leuke dingen te doen voor jezelf. Voor mij klonk dat laatste advies heel stom, want ik vond niks meer leuk en al helemaal niet mezelf. Maar door dingen te doen zoals puzzelen, tekenen of een nieuw boek voor mezelf kopen, kon ik de zwartheid bestrijden. En af en toe een massage, acupunctuur of saunabezoek klinkt misschien decadent, maar is absoluut nodig om je fijn in je lijf te voelen. Als je dat prettig vind, in ieder geval. Wat ik wil zeggen is, investeer in jezelf en onderhoud je lichaam. Alleen dan kun je langzaam herstellen en (weer) gaan bloeien!

Dit zijn een aantal basisdingen die in mijn ervaring goed helpen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze voor jou ook werken. Al hoop ik dat wel voor je! En mocht je toch in een burn out geraken, wil ik je sowieso aanraden om met een therapeut hierover te gaan praten. Dat is altijd verstandig, het is absoluut niet iets om zelf 'even te fixen'. Je hele leven ligt overhoop en daar heb je fijne begeleiding bij nodig. Sowieso zodat het niet weer gebeurt! Gelukkig zijn er daarnaast zoveel meer dingen die je kunt doen met energie, woorden uitspreken, leefstijl aanpassingen, edelstenen en voeding. Ik heb echt van-al-les uitgeprobeerd en zal dat ook blijven doen. Langzaam verandert mijn leven en blijven de manieren en methodes die ik fijn vind plakken. Op naar een gelukkig en gezonder leven. En dat wens ik jou ook toe! 




Reacties